TODE Tomoko
   Department   Hiroshima shudo University  The Faculty of Humanities and Human Sciences
   Position   Professor
Language English
Publication Date 2012/09
Type Articles
Peer Review With peer review
Title Schematization and sentence processing by foreign language learners: A reading-time experiment and a stimulated-recall analysis
Contribution Type Single-Authored Publication
Journal International Review of Applied Linguistics in Language Teaching
Journal TypeAnother Country
Volume, Issue, Pages 50(3),pp.161-187
Number of pages 27
Details 外国語として英語を学ぶ学習者が縮約関係詞を含む文を理解する際にどのように処理するかを、用法依存モデルの枠組みで、文読解時間測定実験と刺激再生法により調べた。その結果、高頻度事例のみならず低頻度事例も理解できる学習者は、文構造の鍵となる個所で時間をかけて統語関係を計算しているのに対し、低頻度事例を理解できない学習者は、それを行っていないことが明らかになった。この結果は、前者のタイプの学習者は縮約関係詞スキーマを適切に活性化できるのに対し、後者のタイプの学習者は活性化できるほど強いスキーマを持たないということを示唆するものである。