English
教員情報
TOPページ
オフィスアワー
現在の専門分野
学歴
職歴
著書・論文歴
受賞学術賞
教育上の能力
メールアドレス
改善への取り組み
(最終更新日:2024-01-05 13:47:00)
ヤギ アヤノ
YAGI Ayano
八木 彩乃
所属
広島修道大学 健康科学部
職種
心理学基礎教育担当契約教員(講師)
■
オフィスアワー
2023年後期:水曜午後
事前に連絡があれば、平日10時~17時内で可能です。
メール・Moodleでのご相談には随時対応します。
■
現在の専門分野
●専門分野
社会心理学, 実験心理学
●キーワード
社会心理学、感情心理学、進化心理学
●主な研究テーマ
1.
謝罪(仲直り)
●共同研究・研究相談が可能な内容
1.
謝罪(仲直り)、加齢に伴う認知の変化
■
学歴
1.
~2017/03
博士(学術)
■
職歴
1.
2022/04~
広島修道大学 健康科学部 心理学基礎教育担当契約教員(講師)
■
著書・論文歴
1.
論文
Uncertainty drives exploration of negative information across younger and older adults. (共著) 2023/04
2.
論文
Exploring the within-person contemporaneous network of motivational engagement (共著) 2022/10
3.
論文
Lutein has a positive impact on brain health in healthy older adults: A systematic review of randomized controlled trials and cohort studies. (共著) 2021/05
4.
論文
The role of cognitive control in age-related changes in well-being. (共著) 2020/07
5.
論文
Perceived goal instrumentality is associated with forgiveness: A test of the valuable relationships hypothesis. (共著) 2020/01
6.
論文
Dependence on a partner and relationship maintenance effort: Experimentally manipulated dependence promoted ingratiation but not guilt. (共著) 2019/06
7.
論文
Curiosity in old age: A possible key to achieving adaptive aging. (共著) 2018/05
8.
論文
Does a major earthquake change job preferences and human values? (共著) 2017/05
9.
論文
関係の価値がコストのかかる謝罪へ及ぼす影響の検討 (単著) 2016/12
10.
論文
関係形成期における関係の効用が罪悪感に及ぼす影響. (単著) 2016/03
11.
論文
Development of Japanese measures of reconciliatory tendencies: The Japanese Trait Forgivingness Scale and the Japanese Proclivity to Apologize Measure. (共著) 2015/11
12.
論文
Relationship value promotes costly apology-making: Testing the valuable relationships hypothesis from the perpetrator's perspective. (共著) 2015/05
13.
論文
Shame-prone people are more likely to punish themselves: A test of the reputation-maintenance explanation for self-punishment. (共著) 2015/01
14.
論文
It's the attention that counts: Interpersonal attention fosters intimacy and social exchange. (共著) 2014/06
15.
論文
Oxytocin receptor gene (OXTR) polymorphism and self-punishment after an unintentional transgression. (共著) 2014/02
5件表示
全件表示(15件)
■
受賞学術賞
1.
2019/09
公益社団法人日本心理学会学術大会優秀発表賞
■
教育上の能力
●教育方法の実践例
1.
2023/05~
心理学初学者向けのWebページの作成
■
メールアドレス
■
改善への取り組み
前年度の点検・評価項目
●1.授業の方針や授業計画と実際の授業の内容及び授業目標の達成度
シラバスに明示したとおりに授業を行い、成績評価基準に沿って評価した。
●2.(1)教育内容・方法の工夫
学生の理解や中途成績を考慮し、授業の調整を随時行った。また、時間外学習の補助を積極的に行った。
●4.学生による本学の授業評価アンケート(独自のものでも可)の実施、分析、結果の活用状況
特に座学の講義では、各回で授業の復習および質問や要望を記述するためのコメントシートを配布し、運営面での指摘があれば対応した(ポインターの利用や、スライドの使用色の変更など)。
●7.学生からの勉学(単位僅少学生への対応など)、生活、進路・就職などの相談への対応
個別に面談、指導した。具体的にどのように単位登録をするかや、テストが苦手という学生には日々の勉強の仕方などについて、話し合った。