(最終更新日:2017-05-19 02:40:36)
  ロナルド ジェームス マーチン   James Ronald
  J. M. Ronald
   所属   広島修道大学  人文学部
   職種   教授
■ オフィスアワー
Contact me to arrange to meet.
■ 現在の専門分野
●専門分野
言語学 
●キーワード
vocabulary、vocabulary acquisition、dictionaries、lexicography、pragmatics、語彙習得、語用論、学習者独立、辞書学、多読 
●主な研究テーマ
1. 第二言語語彙習得における辞書の役割 
●共同研究・研究相談が可能な内容
1. 今やっている研究分野は語彙習得と辞書学と言語の教室で使うできる語用論。 最近の研究は電子辞書の使い方と語彙習得にある影響です。 
■ 学歴
1. 1997/10~2007/03 ウエールズ大学 応用言語学 博士課程修了 PhD Vocabulary Studies
■ 所属学会
1. JALT
■ 著書・論文歴
1. 著書  Chapter 11: Confidence in word knowledge (共著) 2014/04
2. 著書  Pragtivities: Bringing pragmatics to second language classrooms (共著) 2012/12
3. 著書  Collins COBUILD English Dictionary (Learner´s Dictionary) (共著) 1995/03
4. 論文  Meeting Student Needs : Steps towards Curriculum Renewal (共著) 2014/02
5. その他 (博士課程論文)Second Language Vocabulary Acquisition through Dictionary Use (単著) 2007/03
■ 授業科目
1. Active English Ⅰ
2. Active English Ⅲ
3. Active English Ⅴ
4. Active English Ⅶ
5. Progress in English Ⅲ
全件表示(17件)
■ 委員会・協会等
1. 2009/04~2016/09 For the past eight years I have acted as coordinator responsible for Japanese groups of junior high school and high school students joining a peace camp held in China. Coordinator
■ 教育に関する発表
1. 2016/11
Pragmatics can transform the language classroom
JALT
JALT 2016
単著・共著の別:単独
2. 2016/11
When learners become teachers: Pragmatics instruction by students
JALT
JALT 2016
単著・共著の別:単独
3. 2016/09
The effect of instruction on giving advice to peers
Pacific Second Language Research Forum
PacSLRF2016
単著・共著の別:単独
4. 2016/08
Pragmatics in the language classroom: The effect of instruction on advice-giving
EUROSLA
EUROSLA 2016
単著・共著の別:単独
5. 2016/03
Project work and social learning development space
IATEFL
LASIG conference Antwerp 2016
単著・共著の別:単独
全件表示(15件)
■ 開発した教材、教科書、参考書
1. 2012/12
Pragtivities: Bringing pragmatics to second language classrooms
JALT
単著・共著の別:単著
2. 2014/03
Confidence in Vocabulary Knowledge
Palgrave Macmillan
単著・共著の別:共著
3. 2016/01
Dare to Correct Sensei
JALT The Language Teacher
単著・共著の別:共著