TODE Tomoko
   Department   Hiroshima shudo University  The Faculty of Humanities and Human Sciences
   Position   Professor
Date 2008/03
Presentation Theme Sentence processing and the degree of schematization of reduced relative clauses by EFL learners: Insights from a usage-based perspective.
Conference PacSLRF2008&The Third National Symposium on SLA.
Conference Type International
Presentation Type Speech (General)
Contribution Type Individual
Details 外国語として英語を学ぶ学習者が縮約関係詞を含む文を理解する際にどのように処理するかを、用法依存モデルの枠組みで調べた。大学で英語を外国語として学ぶ28人の学生に、パソコンの画面上に現れる英語縮約関係節を含む刺激文を自己ペースで読ませ、理解の正確さと反応時間を測定した。その結果、①縮約関係節の知識はスキーマ化の程度という階層をなしており、②スキーマ化の程度の高い参加者ほど、文構造の理解の鍵となる箇所で時間をかけているということが明らかになった。