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    (最終更新日:2018-05-23 06:39:00)
  ロナルド ジェームス マーチン   James Ronald
  J. M. Ronald
   所属   広島修道大学  人文学部
   職種   教授
■ オフィスアワー
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■ 現在の専門分野
●専門分野
言語学 
●キーワード
vocabulary、vocabulary acquisition、dictionaries、lexicography、pragmatics、語彙習得、語用論、学習者独立、辞書学、多読 
●主な研究テーマ
1. 第二言語語彙習得における辞書の役割 
●共同研究・研究相談が可能な内容
1. 今やっている研究分野は語彙習得と辞書学と言語の教室で使うできる語用論。 最近の研究は電子辞書の使い方と語彙習得にある影響です。 
■ 学歴
1. 1997/10~2007/03 ウエールズ大学 応用言語学 博士課程修了 PhD Vocabulary Studies
2. 1991/10~1993/12 バーミンガム大学 応用言語学 修士課程修了 MA in Applied Linguistics
3. ~1981/10 インターナショナルハウス 外国語としての英語教授法基礎コース(RSA Preparatory Certificate for TEFL) 修了
4. ~1981/07 ケント大学カンタベリー校 文学部 仏文学科 卒業 BA Honors
5. ~1980/07 ブリティッシュ・インスティチュート フランス語と文化コース 修了 Diploma
■ 所属学会
1. JALT
■ 著書・論文歴
1. 著書  Chapter 11: Confidence in word knowledge (共著) 2014/04
2. 著書  Pragtivities: Bringing pragmatics to second language classrooms (共著) 2012/12
3. 著書  Collins COBUILD English Dictionary (Learner´s Dictionary) (共著) 1995/03
4. 論文  Meeting Student Needs : Steps towards Curriculum Renewal (共著) 2014/02
5. その他 (博士課程論文)Second Language Vocabulary Acquisition through Dictionary Use (単著) 2007/03
■ 学会発表
1. 2018/02/10 Learning Speaking Strategies: Do, Redo, and Assess!(CamTESOL14th Annual CamTESOL conference on English language teaching)
2. 2018/01/14 The Planning and Development of an Active English Curriculum for University First Year English Majors(Hiroshima JALT Chapter meeting)
3. 2017/08/05 Starting University-Wide ER: Working Together(The Fourth World Congress on Extensive Reading)
■ 授業科目
1. Active English Ⅰ
2. Active English Ⅲ
3. Active English Ⅴ
4. Active English Ⅶ
5. Social English Ⅰ
全件表示(17件)
■ 主要学科目
Active English
■ 教育に関する発表
1. 2016/11
Pragmatics can transform the language classroom
JALT
JALT 2016
単著・共著の別:単独
2. 2016/11
When learners become teachers: Pragmatics instruction by students
JALT
JALT 2016
単著・共著の別:単独
3. 2016/09
The effect of instruction on giving advice to peers
Pacific Second Language Research Forum
PacSLRF2016
単著・共著の別:単独
4. 2016/08
Pragmatics in the language classroom: The effect of instruction on advice-giving
EUROSLA
EUROSLA 2016
単著・共著の別:単独
5. 2016/03
Project work and social learning development space
IATEFL
LASIG conference Antwerp 2016
単著・共著の別:単独
全件表示(13件)
■ 開発した教材、教科書、参考書
1. 2014/03
Confidence in Vocabulary Knowledge
Palgrave Macmillan
単著・共著の別:共著
2. 2016/01
Dare to Correct Sensei
JALT The Language Teacher
単著・共著の別:共著
■ メールアドレス
  kyoin_mail
■ 改善への取り組み
前年度の点検・評価項目
●1.授業の方針や授業計画と実際の授業の内容及び授業目標の達成度
Classes have been taught according to plans in the syllabus, except where these did not match the practicalities of the classes. In these cases, changes were made with the understanding and cooperation of students.
●2.(1)教育内容・方法の工夫
Regular meeting with co-teachers, prior to classes or at lunchtime, has been the main focus of faculty development, both in both 2017 and 2018. Guidance and interaction by email has also been a valuable part for my and co-teachers' development. I am continuing to develop and try out teaching materials for pragmatics - and this influences my teaching in various ways.
●3.(1)国内学会、国際学会、研究会等における発表など
None.
●4.学生による本学の授業評価アンケートの実施、分析、結果の活用状況
Conducted, not analyzed or applied.
●6.学生からの勉学(単位僅少学生への対応など)、生活、進路・就職などの相談への対応
Specifically during a weekly English Dreamers Club, advice has been given to students regarding study opportunities and study abroad.
●8.学生の課外活動に対する支援(本学のサークルの部長・顧問としての活動)
Managing extensive reading and English Dreamers Club