photo
    (最終更新日:2023-06-20 21:37:02)
  ロナルド ジェームス マーチン   RONALD, James M.
  RONALD, James M.
   所属   広島修道大学  人文学部
   職種   教授
■ オフィスアワー
Contact me to arrange to meet.
■ 現在の専門分野
●専門分野
言語学 
●キーワード
vocabulary、vocabulary acquisition、dictionaries、lexicography、pragmatics、語彙習得、語用論、学習者独立、辞書学、多読 
●主な研究テーマ
1. 第二言語語彙習得における辞書の役割 
●共同研究・研究相談が可能な内容
1. 今やっている研究分野は語彙習得と辞書学と言語の教室で使うできる語用論。 最近の研究は電子辞書の使い方と語彙習得にある影響です。 
■ 学歴
1. 1997/10~2007/03 ウエールズ大学大学院 応用言語学 博士課程修了 Ph.D. in Vocabulary Studies
2. 1991/10~1993/12 バーミンガム大学 応用言語学 修士課程修了 MA in Applied Linguistics
3. ~1981/10 インターナショナルハウス 外国語としての英語教授法基礎コース(RSA Preparatory Certificate for TEFL) 修了
4. ~1981/07 ケント大学カンタベリー校 文学部 仏文学科 卒業 BA Honors
5. ~1980/07 ブリティッシュ・インスティチュート フランス語と文化コース 修了 Diploma
■ 所属学会
1. JALT
■ 職歴
1. 1998/04~1999/03 広島修道大学 人文学部 講師
2. 1999/04~2006/03 広島修道大学 人文学部 助教授
3. 2006/04~ 広島修道大学 人文学部 教授
■ 著書・論文歴
1. 著書  Pragtivities: Bringing pragmatics to second language classrooms (共著) 2012/12
2. 著書  The Electronic Dictionary in the Classroom (共著) 2009/04
■ 学会発表
1. 2022/11/13 A Year of Online End-of-Class Feedback: Lessons for Teachers and Learners(JALT International Conference) Link
2. 2018/02/10 Learning Speaking Strategies: Do, Redo, and Assess!(CamTESOL14th Annual CamTESOL conference on English language teaching)
3. 2018/01/14 The Planning and Development of an Active English Curriculum for University First Year English Majors(Hiroshima JALT Chapter meeting)
4. 2017/08/05 Starting University-Wide ER: Working Together(The Fourth World Congress on Extensive Reading)
5. 2016/03/03 Project work and social learning development space(IATEFL LASIG conference Antwerp 2016)
全件表示(34件)
■ 主要学科目
Active English
■ 社会における活動
1. 2022/05~ WAS 退職した男性のための料理教室
■ 委員会・協会等
1. 2009/04~2016/09 For the past eight years I have acted as coordinator responsible for Japanese groups of junior high school and high school students joining a peace camp held in China. Coordinator
■ 教育に関する発表
1. 2022/11
A Year of Online End-of-Class Feedback: Lessons for Teachers and Learners
JALT
JALT International Conference
単著・共著の別:単独
2. 2022/05
Trying to bring pragmatics to the L2 classroom
Japan Association for Language Teaching
JALT PanSIG Conference
単著・共著の別:単独
3. 2021/12
From emails to business letters: Teacher explorations in learner autonomy and pragmatics
JALT
Hiroshima One-Day Online Conference: Second Language Writers, Teachers, and Identity
単著・共著の別:単独
Jim Ronald
4. 2020/10
Pragmatics in the English Classroom
Kita-Kyushu JALT
Kita-Kyushu JALT monthly meeting
単著・共著の別:単独
Jim Ronald
5. 2020/01
Pragmatics in the English Classroom
Prefectural Hiroshima Board of Education
January 2020 ALT Conference
単著・共著の別:単独
全件表示(7件)
■ 開発した教材、教科書、参考書
1. 2020/06
Beyond “I’ve Got It” or “It Worked” From Teaching Pragmatics to Learning Pragmatics
JALT
単著・共著の別:共著
2. 2020/06
Pragmatics Undercover: The Search for Natural Talk in EFL Textbooks
JALT
単著・共著の別:共同編集
3. 2020/06
Pragmatics Undercover: The Search for Natural Talk in EFL Textbooks
JALT
単著・共著の別:共同編集
4. 2020/06
Sitting Next to a New Classmate
JALT
単著・共著の別:共著
5. 2023/03
Sharing Songs, Building Friendships
JALT The Language Teacher
単著・共著の別:単著
■ メールアドレス
  kyoin_mail
■ 改善への取り組み
前年度の点検・評価項目
●1.授業の方針や授業計画と実際の授業の内容及び授業目標の達成度
My goals for the majority of my classes continues to be to improve communication with students, to help them grow in autonomy and self-directed learning.
●2.(1)教育内容・方法の工夫
This year was one in which technology learned through online teaching was continued, adapted or abandoned. Teaching of almost all classes is informed and directed in part by end-of-class feedback from students.
●4.学生による本学の授業評価アンケート(独自のものでも可)の実施、分析、結果の活用状況
I receive individual feedback from each student for each class and adjust my teaching in response to this.
●5.公開授業の実施状況
My Active English class was observed by Keith Hoy and Gregory Rouault.
●7.学生からの勉学(単位僅少学生への対応など)、生活、進路・就職などの相談への対応
Both with undergraduate and graduate students.
●9.学生の課外活動に対する支援(本学のサークルの部長・顧問としての活動)
San Frecce Supporters